Therese Wiksten

#lärdiglyssnapådinkropp

Äntligen är utmaningen tillbaka!

Här kommer jag samla mina tankar under dom här tre veckorna. Lämna gärna en kommentar om du också är med.
Länk till varje dags utmaning finns i rubrikerna.

Inför utmaningen
Josefines inlägg


Dag 1 – Högt utfall

savasana

Det var alldeles för länge sedan jag yogade eller mediterade. Jag som sa sist att NU, nu ska jag få in det här på rutin. Det  gick ju som det gick med det. Men nu är kanske gången då jag får lika bra rutin på det här som tandborstningen.

Jag tänkte att jag skulle undvika att gå ut för hårt så det blev lite meditation, solhälsning med utfall (som var dagens utmaning) och så en savasana som var skönare än vad golvet ser ut att vara på bilden. En sprakande brasa är som sömnmedel. Allt med världens mysigaste sällskap, även om balansen får sig en extra utmaning med en gosig katt som springer runt fötterna.


Dag 2 – Krigare 2

Sent igår så fick jag skjuts till nattåget. Eftersom jag inte skulle vara hemma förrän närmare 12 idag och eftersom jag hade en egen kupé för mig själv så tänkte jag att jag kunde göra utmaningen på tåget. Men med en nervös katt, knappt någon sömn och en lättare åksjuka var jag inte så pepp på det när det väl var dags.

När jag kom hem så däckade både jag och katten och det dröjde inte förrän till kvällen innan jag började titta på utmaningen. Fortfarande slut i både kroppen och huvudet och det kändes lite som att jag satt i en båt på ett stormigt hav. Utmaningen heter ju “lär dig lyssna på din kropp” och idag fick jag verkligen göra det. Det blev varken shaking eller någon krigare utan istället meditation och några lugna yin-övningar. Tankarna var överallt och jag hade svårt att komma till ro men jag känner mig ändå nöjd över att jag gav mig en stund även idag.


Dag 3 – Brygga

Idag vaknade jag kl 12. Trött och med ont i halsen & kroppen – precis som alltid när jag överansträngt mig. Lägg på lite irritation på det också eftersom jag hade tänkt vara på vårdcentralen för provtagning kl 8 i morse.
En halvtimmes kattgos gjorde i alla fall susen för irritationen och humöret gjorde ytterligare en liten vändning uppåt när jag kom på att jag är hemma och alltså kan rulla ut min matta igen.

Värmde upp med shaking men det var riktigt svårt idag. Musiken kändes för snabb och jag fick inget flow i det. Jag ska nog testa utan musik imorgon. Katten fick sig i alla fall lite underhållning, hon satt och tittade på mig och såg ut att undra om jag tappat förståndet helt.
Bryggorna gick i alla fall lite bättre. Började med halvbryggor för att värma upp och det var precis vad min kropp behövde. Så skönt! Några vanliga bryggor blev det också men där kom nog prestationsångesten och knackade på. Tankarna började spinna, jag letade efter alla möjliga fel och jämförde mig med när jag tränade som mest. Körde istället ett par till halvbryggor för att avsluta med positiv energi. Och så en “katt på magen-savasana” som börjar bli standard.


Dag 4 – Kamelen

Jag skulle ner på vårdcentralen vid 8 idag så istället för att stressa igenom yogan innan så tog jag det när jag kom hem. Idag testade jag shaking utan musik och det gick mycket lättare. Jag vet inte om det var just för att jag skippade musiken eller om jag bara hade en bättre dag. Kanske var det lättare för att jag hann vakna lite innan.
Jag blev så glad av en till dag med bakåtböjningar! tycker dom är så fantastiskt sköna och kamelen känns inte lika jobbig som bryggan när jag känner mig svag. Kände mig laddad med så mycket mer positiv energi än jag gjort på länge!


Dag 5 – Kapalabhati

Den här känns bekant. Kanske gjorde vi den i någon av de tidigare utmaningarna? Jag fick i alla fall känslan av att jag gjort den innan och gillat den men idag fick jag verkligen inte till det. Hur jag än gjorde så blev jag snurrig. Jag testade en gång till på eftermiddagen men samma sak där. Jag får nog återkomma till den här känner jag.


Dag 6 –Balanser


Dag 7 – Växelvis andning


Dag 8 (Anapana), 9 (Vipassana) & 10 (Ljuslåga)
– Tre sittande meditationer

Min favorit av dessa är utan tvekan den sista, och då helst en brasa. Det sprakande ljudet, värmen, fladdrande lågor. Det är nästan hypnotiserande.

Anapana är sådär okomplicerat skön. Inget krångligt att fokusera eller hålla reda på. Är jag däremot ofokuserad så är jag körd. Då behöver jag ha något mer än bara andningen som hjälper mig att hålla mig på rätt spår.

Då är istället vipassana otroligt mycket lättare. Innan Josefines utmaningar trodde jag att “meditation” var enbart en sak (med eller utan hummande), men det går verkligen att variera i det oändliga och det känns som att det alltid finns något som passar.


Dag 11 – Lektid

Den här var ny för mig och jag älskade den! Eller ja, gillar ju inte att jag hittar så mycket som inte vill samarbeta med mig men vilket skönt sätt att gå igenom hela kroppen på utan att det blir för jobbigt. Lite svårt var det dock i början, tills jag slutade fundera över om jag gjorde helt rätt.

Den här utmaningen har verkligen kommit helt i rätt tid. Jag har varit sjukskriven sedan aug och jag vet inte än vad det är som faktiskt är fel. Har tid hos läkaren imorgon och jag är säker på att hon kommer vara lika osäker som sist.


Dag 12 – Svanen

svanenJag hade ett tidigt läkarbesök i morse så jag hann aldrig kolla utmaningen innan. Som jag misstänkte så förstår inte min läkare alls vad som är fel med mig och det enda jag kan göra nu är att vänta på att hon ska få tag i några specialister. En promenad hem och så en kik här på bloggen gjord mig iaf lite gladare. Jag älskar svanen! Kände mig lite extra stel idag så jag gjorde den i sängen så jag fick lite mer stöd och verkligen kunde slappna av. Katten kom fram och slickade mig i pannan och gjorde mig sedan sällskap. Med henne kurrandes på min rygg så var det inga problem att ligga där i 5 minuter/ben. Supermysigt och på något sätt så är kurrandet väldigt lugnande.


Bonus – Huvudstående

huvudstående

“Man vänder inte bara på den fysiska kroppen utan ofta även på känsloläget. Jag brukar göra positionen när jag känner mig stressad, ofokuserad eller lite deppig – och bara efter några andetag brukar jag känna mig lugnare, mer närvarande och gladare.”

Så skriver Josefin om dagens bonus-utmaning och jag kan inte annat än hålla med!


Dag 13 – Vridningar

Den här älskar jag! Det känns som att jag kommer åt hela kroppen, lite som att vrida ur en trasa. Jag är stelare på ena sidan men det börjar äntligen släppa lite, kanske för att jag körde den nu på kvällen och var mer uppvärmd.


Dag 14 – Sjunga AUM

Nej. Det här är första övningen som jag verkligen inte kan ta till mig. Till att börja med så gillar jag inte att sjunga, så pass att i princip ingen hört mig sjunga sedan lågstadiet. Det gjorde mig antagligen lite avig till övningen redan när jag läste rubriken.
Sedan associerar jag det lite med religiösa fanatiker och sekter och jag har så svårt att släppa det. När jag läser alla andras upplevelser så vill jag verkligen gilla den här, men det går verkligen inte. Jag får inte den där effekten som alla pratar om.


Dag 15 – Känn in hjärtat

Den här var ny för mig. Åtminstone när det kommer till att göra den medvetet. Jag har haft problem med hjärtklappning ganska länge nu så att reagera över mina hjärtslag har jag ju gjort, men det har varit mer som en irriterande distraktion. Det var lite svårt att känna in och “bara vara” utan att analysera allt. Det blir säkert lite lättare med tiden. Jag brukar i alla fall behöva några gånger på mig innan en ny övning känns bekväm.


Dag 16 – Framåtfällningar

Åh, det här känns lite som en gammal bekant. Jag har gjort just framåtfällningar så otroligt mycket, framförallt nu när jag varit sjukskriven. Det är antagligen den övningen som fungerar absolut bäst för mig när det kommer till avslappning. För någon dag sedan bestämde jag mig för att försöka sluta med mina sömntabletter så att del 4 är tillägnad sömn kunde ju inte vara mer passande.
Den här natten ville det dock inte hjälpa mycket. Jag låg och vred och vände på mig i flera timmar innan jag kunde somna, när jag väl lyckats så vaknade jag flera gånger. Precis som tidigare nätter.


Dag 17 – Viparita Karani

När den här var med i en av de tidigare utmaningarna så var den för jobbig för att jag skulle klara av den. Det var skönt att känna att jag ändå blivit bättre sedan dess. Jag gjorde den i sängen, mot väggen, innan jag skulle sova och den här gången var den riktigt skön! Hjälpe den mig att somna? Nope. Men det kommer väl.


Dag 18 – Vänster näsborrsandning

Den här minns jag att jag blev otroligt imponerad av sist. den fungerade verkligen! Den här gången var jag däremot lite täppt i näsan och fick snarare panikkänslor när det blev tungt att andas. Jag gillar ju den här så jag försökte ge den några chanser under kvällen men det ville verkligen inte släppa. Jag tänker att jag får testa den igen en annan dag.


Dag 19 – Sama Vritti

Jag testade den här när jag lagt mig i sängen för att sova. Jag ställde inte någon timer utan tänkte att jag kör så länge som det känns bekvämt.
Jag kom av mig ett par gånger när jag tappade fokus på att räkna men insåg att jag fortsatt göra det undermedvetet. Jag kände mig lugn och tom i huvudet, på ett bra sätt, och någonstans där så somnade jag faktiskt.


Dag 20 – Kram-meditation

Min man fick agera kram-partner, dock utan att vara medveten om det själv. Jag passade helt enkelt på när vi lagt oss för att sova. Det är i och för sig inget ovanligt men det blir lite annorlunda när jag fokuserar på det på ett annat sätt. Så mycket känslor! Annars har jag en otroligt kramig katt som tar varje chans att hoppa upp i knät och kramas så där blir det i princip daglig kram-meditation.


Dag 21 – Dansmeditation

Dom här tre veckorna har gått så himla fort och det känns redan så tomt. Den allra sista utmaningen blev att fira med dans. Så himla pepp på det! Mitt huvud alltså. Min kropp klarar inte av det. Så det blev en promenad i solen istället och man kan väl säga att jag dansade inombords i alla fall.


Utvärdering

  1. Det är tredje utmaningen jag är med i och när jag ser tillbaka på dom så har det verkligen blivit lättare och lättare för varje gång. Många av övningarna har återkommit i flera av utmaningarna vilket har gjort att jag hunnit smälta dom och kunnat ta till mig dom lättare för varje gång.
    Under dom två första utmaningarna fick jag kämpa för att ta mig tid varje dag, jag tror att jag bara slutförde den ena av dom om jag inte minns helt galet. Den här gången kom allt så mycket mer naturligt. Jag känner verkligen att jag tagit ett ganska stort kliv närmre tandborst-nivån på yogan.Jag har kört varje dag, även om vissa dagar har fått modifieras. Också det har känts lättare den här gången. Att verkligen känna efter vad kroppen klarar och behöver och att acceptera det. Jag har inte samma bittra eftersmak som sist.Det är så svårt att säga vilka övningar som är mina favoriter. Det finns ju så många som är härliga, beroende på vilket humör jag är på. Jag älskar positionerna som kräver lite mer balans och fokus. Alla övningar jag testat inom yin-yogan älskar jag just nu. Och huvudstående. Andningsteknikerna och meditationerna som hjälper mig sova.. Jag skulle nog vilja säga att “min favorit” är en ny attityd till yogan. Att kunna släppa loss, inte alltid fundera över om jag gör övningarna tillräckligt bra och att inte ta mig själv på så stort allvar. Ibland blir allt helt galet, men det är okej.Jag kommer absolut fortsätta yoga! Jag har varit sjuk i snart ett år och jag inser att jag måste göra stora förändringar, jag kommer aldrig kunna gå tillbaka och leva som innan och här är jag övertygad om att yogan kommer spela en stor roll.
  2. Jag har framförallt delat här på bloggen, men även på min instagram och på facebook.
  3. Om jag skulle vinna så kan jag absolut åka i april! Så länge man inte behöver ordna med visum eller liknande långt i förväg och så länge det går att anpassa passen efter egen förmåga.