Therese Wiksten
Sociala Medier

En ”vis man” berättar hur man inte gör bort sig på sociala medier

Jag såg den här filmen delas på lite olika ställen och kände att jag hade lite för mycket åsikter kring den för att bara släppa den helt.

Guy Kawasaki, eller Wise Guy som han kallar sig, har sysslat med marknadsföring och liknande hela sitt liv och ska vara grym på det han gör. I filmen listar han 10 tips på hur man inte framstår som ”clueless” på sociala medier. Han har ju så klart en poäng i mycket av det han säger, men jag känner mig lite tveksam till en hel del. Dessutom känns hela listan lite motsägelsefull…

Den riktar sig till företagare men det är lite oklart vilka som egentligen är målgruppen. Jag känner spontant att ett stort företag, som till exempel Ikea, och någon som bygger sitt varumärke kring sin egen person antagligen bör ha lite olika strategier.

Här är hans lista och mina inte lika ”expertiga” reflektioner.

1. Be positiv or be silent (Var positiv eller tyst)

Han inleder med att säga: ”If you don’t have anything positive to say, just shut up! Nobody wants to hear your negativity, your complaining, your bitching, all that.” Visst skulle det kännas lite märkligt om Ikea gjorde ett sådant inlägg, men det känns varken som om det är storföretagen han syftar på eller som att det är särskilt troligt att dom skulle göra ett sådant inlägg.

Vill vi bygga en värld där allt är rosafluffigt, perfekt och tillrättalagt? Jag kan hålla med om att det blir väldigt tråkigt om någon enbart gnäller hela tiden, men samtidigt så tror jag det finns en enorm efterfrågan av en mer mångsidig bild. Något att kunna relatera till. Sociala medier handlar enligt mig om att skapa en relation till sina följare/kunder och jag tycker inte det nödvändigtvis behöver betyda att man hela tiden framstår som en überlycklig person helt utan problem.

Ta Rachel Brathen (Yoga girl) som exempel. Hon delar med sig av både det positiva och negativa i sitt liv och kring sitt företagande och hon har över 2 miljoner följare på Instagram. Något har hon ju helt klart gjort rätt men hon har inte följt det här rådet. Jag tror mycket av hennes framgång beror just på att hon vågar dela med sig av sådant som inte bara är perfekt. Det skapar en bättre relation till följarna än om hon bara varit ett av alla ytliga yoga-konton med fina bilder. Man kan känna igen sig och relatera till hennes känslor.

Guy fortsätter och menar att man visserligen kan ha rätt att känna så som man gör men att man inte vet hur mottagaren kommer reagera. Dom kanske inte har sett ens tidigare inlägg. Det är säkrare att vara positiv.
Det är klart att det stämmer att det är säkrare att vara positiv, men ska man inte våga göra något som sticker ut lite för att den som ser ens inlägg kanske är ny på ens konto? Ska man köra ”safe” hela tiden? Vill man bygga en relation till sina följare eller tänka väldigt kortsiktigt, inlägg för inlägg?

2. Don’t tell people what to do (Säg inte till folk vad dom ska göra)

Tips nummer två inleder han så här: ”On social media, don’t take yourself so serious that you’re going to tell someone what to do. This is what you should post or shouldn’t post.”
Är det bara jag som ser det lite lustiga i den här punkten?

3. Don’t buy followers, likes, etc (Köp inte följare, likes osv.)

Här har jag inget att tillägga. Köp inte följare. Punkt.

4.+5. Don’t ask people to follow you & Don’t ask people to reshare your posts (Be inte att folk följa dig eller att dela dina inlägg)

Jag hör ofta ”prenumerera gärna om du inte redan gör det” på youtube, eller texter där det uppmanas att gilla eller dela om man håller med det man nyss läst. Jag har aldrig reflekterat över det som något dåligt och absolut inte så patetiskt och pinsamt som han försöker få det att framstå som i filmen. Vad tycker du? Är det så farligt?

6. Don’t tell people you’re unfollowing them (Säg inte till folk att du avföljer dom)

Det beror på, vill jag svara här. Jag förstår vad han menar med att det känns lite narcissistiskt med personer som skriver det till höger och vänster. Vad ska man göra med den informationen? Lite om att man förväntas bli väldigt ledsen för att just den personen avföljer en. Som att man skulle överväga att ändra hela sitt upplägg för hens skull.

Sedan har vi andra sidan av myntet. Skulle folk avfölja mig så vill jag gärna ha konstruktiv kritik och feedback, speciellt om jag skulle märka att statistiken droppade. Har jag ändrat på något? Fick dom inte ut det dom förväntade sig av att följa mig? Varför inte?
Antingen avföljer man i tystnad eller så får man gärna komma med konstruktiv kritik. ”Jag ska sluta följa dig!” ger liksom inte så mycket.

7. Don’t be a pimp

”Don’t always try to promote and sell and all that stuff on social media. Add value. Think of Wikipedia. Wikipedia provides great content every day of the year. Once a year wikipedia runs a foundraiser”

Vad anser han att syftet med sociala medier är för ens företag? Första delen av citatet förstår jag. Varenda inlägg behöver inte vara en ren reklamannons. Sociala medier är så mycket mer än ren sälj. Men sedan kommer exemplet med Wikipedia och där tappar han bort mig. Vad menar han? Att man inte ska tjäna pengar sina sociala medier utan arbeta gratis och sedan ha en insamling där folk istället ska skänka pengar till en? Bygga sitt varumärke, absolut. Addera ett värde för följaren eller kunden, absolut! Men behöver det ena utesluta det andra?

8. Don’t call yourself an expert or a guru (Kalla inte dig själv för expert eller guru)

Han kallar sig visserligen inte expert, men det kommer ändå från personen som benämner sig som ”Wise Guy”.

9. Don’t abdicate to an agency (Lämna inte över arbetet till en marknadsföringsbyrå)

Något man absolut inte ska göra enligt Guy är att lämna bort arbetet till en marknadsföringsbyrå eller liknande. Han tycker att: ”Don’t hire an agency to handle your social media, because what they are going to do is that they are going to put someone clueless on it” och ”They are going to put someone that doesn’t know social media on it”

Han säger alltså att alla som arbetar med sociala medier är totalt inkompetenta och att det är bättre att göra det själv. För då kommer man i alla fall själv någon gång i framtiden bli bra på det. Undra om han ser på det på samma sätt när det kommer till att leja bort bokföringen?

”I really think social media equals marketing today”… men håll för guds skull inte på och promota och sälj och sånt (punkt 7)

10. Don’t abdicate to an intern (Lämna inte över arbetet till en praktikant)

Sista punkten är väldigt lik föregående. I det här fallet verkar han syfta på någon som själv är aktiv på sociala medier men som inte har någon utbildning.

”Just because someone use snapshat doesn’t mean that he or she should be your social media person. Social media is marketing. You shouldn’t say that: oh, so somebody subscribe to magazines so I’ll make him in charge of advertising”

Alla som använder sociala medier är absolut inte bra på det, det är sant. Att någon har många följare kan vara ren tur eller så är dom i värsta fall köpta. Det är inte heller säkert att personen har bra koll på hur man lägger upp en strategi och får det att fungera bra ett företag. Eller så är personen perfekt för jobbet.

Jag vet däremot inte om jag håller med om att det är samma sak att vara aktiv i sociala medier och sköta någon annans konto som att prenumerera på en tidning och sköta deras reklam. Har du själv skapat ett framgångsrikt konto så har du ändå någon form av erfarenhet av det. På vilket sätt har han som prenumererar på en tidning skaffat sig erfarenhet av att sköta arbetet bakom det? Jag skulle väl snarare jämföra det med att någon som tittar på Youtube kanske inte ska sköta någons youtube-kanal.

Kasta sten i glashus?

När jag började titta på videon så trodde jag att det skulle komma någon rolig twist på det hela, för det går ju inte att komma ifrån att han faktiskt bryter mot flera av dom i filmklippet. Det gjorde det inte.

Om han menar att folk utgår från att man inte är en expert om man kallar sig för expert så har jag lite svårt att lyssna på personer som bryter mot sina tips under tiden han ger dom ..

>>Vad tycker du? Vilka punkter håller du med om och är du själv skyldig till några av dom?

You Might Also Like...

3 kommentarer

  • Reply
    Frugan E
    22 september, 2017 at 20:51

    Ettan där kan jag väl känna att jag inte riktigt kan hålla med om. Fler punkter jag också tycker var underliga men just ettan, själv är jag lite trött på alla perfekta, lyckliga fasader som presenteras på sociala medier.
    När jag följer en bloggare så är det på grund av personlighet och att stilen på skrivandet tilltalar mig, inte för att det enbart postas glassigt käcka och positiva inlägg..
    Uppskattar ärlighet mer. 🙂

    • Reply
      Therese Wiksten
      22 september, 2017 at 22:59

      Då tänker vi väldigt lika där 🙂 Det slog mig även att Blondinbella faktiskt får väldigt mycket skit för att hon hela tiden är så positiv så vi verkar inte vara ensamma om det heller.

  • Reply
    Månadslista: September - Therese Wiksten
    30 september, 2017 at 20:01

    […] En ”vis man” berättar hur man inte gör bort sig i sociala medier […]

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.