Meny Stäng

Vad gör en Social media manager?

-Jag studerar till Social media manager.
-Okej, så du lägger upp bilder på Insta?

Nej, riktigt så enkelt är det inte.

Social media-ansvarig, Digital kommunikatör, Sociala medier-specialist, Community manager, Paid social specialist, Social marketing manager, Digital marknadsförare, Content creator, Online marketing manager…

Kärt barn har många namn och allt det där. Det är en ny yrkestitel och eftersom det dessutom är en bransch som ständigt förändras så tycker jag det är ganska flytande vad som förväntas ingå i arbetsrollen.

Lite förenklat kan man säga att en Social media manager arbetar med företags digitala närvaro. Det handlar om mer än att “bara slänga upp en bild på Instagram”. Det är marknadsföring men jämfört med traditionell marknadsföring har man mycket större möjligheter att anpassa budskapet till en kund som faktiskt vill nås av budskapet . Ta den ofta ganska irrelevanta annonsen i tidningen i jämförelse med där företaget på Instagram som du gärna själv taggar då du använder deras produkt.

Jag hörde någon kommentera att nu behövs inte Social media managers längre, pga UGC-trenden (Digitalsnack förklarar bra vad det är). Content creators har fått lite mer konkurrens men jag ska förklara varför jag anser att det där påståendet inte stämmer.

Som Social media manager arbetar du med väldigt många områden.

Strategi

Man analyserar företaget och bygger en strategi. Vad står företaget för? Hur kommunicerar dom? Vilka är målgruppen? Vad är målgruppen intresserade av? I vilka kanaler finns dom? Hur, när, var och vad ska man kommunicera ut? Hur skapar man värde för följarna och hur kan det gå ihop med företagets mål?

Kommunikation och relationsskapande

Man kommunicerar med målgruppen och får dom att känna samhörighet med företaget. Man tar reda på hur man underhåller de befintliga kunderna så de blir ännu mer lojala och kanske är man den som svarar på kommentarer och håller koll på allt som händer efter ett inlägg gått ut.

Content

Den del som många kanske förknippar med yrket är nog själva contentskapandet. Det är bra att vara kreativ, ha koll på trender, bra på storytelling och känna sig bekväm i program som Canva, Photoshop och Premiere pro.

Kampanjer och driva projekt

När strategier och allt sådant är på plats så driver man ofta kampanjer i form av projekt. Vilket budskap ska ut, till vem och när? Det är bra att vara strukturerad och duktig på projektledning.

Annonsering

En stor del av att nå ut i sociala medier idag handlar om annonsering. Man arbetar i de olika kanalernas annonsverktyg, har koll på budget, målgrupp och olika strategier för att nå just det uppsatta målet.

Analys

Efter att ha gjort allt det där, dvs:
-Skapat en strategi och innehållsplan
-Producerat material
-Publicerat och sedan kommunicerat och följt upp reaktioner på innehållet
-Och annonserat
Då är det dags för analysen. Jag vill spontant säga att det är en av de viktigaste delarna, men det är ju svårt att göra något utan alla delar på plats. Utan analysen är det däremot svårt att säga något om resultatet. Hur har de sociala kanalerna gått? Annonseringen? Varifrån kommer besökarna? Köper dom något? Vad funkar, vad funkar inte?

Yrke: Social media manager – Varierat eller överväldigande?

Det handlar alltså mycket om psykologi – varför är något bra/dåligt, vad triggar olika målgrupper och hur kan man marknadsföra sig på ett sätt som känns värdefullt för mottagaren och inte enbart”reklamigt”?

Man kan ju kanske däremot känna att det är otroligt många arbetsuppgifter. Om man tittar man på jobbannonser så är det ett problem att många försöker klämma in flera heltidstjänster, och ibland flera olika yrken, i en och samma tjänst. Den här typen av arbete ligger därför tyvärr i topp bland yrken med hög risk för utbrändhet.

Jag vill tro att det är en effekt av att det är ett nytt yrke, för samtidigt så tycker jag det går mer och mer mot att specialisera arbetsuppgifterna. Idag jobbar många i team med en projektledare, en content creator, en strateg, en paid social specialist, en analytiker osv. Man kan alltså göra lite av mycket eller specialisera sig på ett område.

Prenumerera
Notify of
guest

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

0 Comments
Inline Feedbacks
Visa alla kommentarer
0
Jag vill gärna höra dina tankar om inläggetx
()
x