Therese Wiksten
Listor

Tre saker jag funderar på idag

  1. Vädret har missat att det ska vara vår i mars. Enligt dom som vet (men som ofta har fel) så ska den tydligen dröja tills april. När jag drog upp persiennerna i morse och, återigen, möttes av ett vitt Göteborg så hade jag lust att dra ner dom igen och låtsas som att jag inte sett något. Köpa fönsterplast med sol och grönska. Spontan idé som ändå inte känns helt dum. Den här våren har nog aldrig varit så efterlängtad, men snart så! För några dagar sedan så gjorde den i alla fall ett litet gästspel och jag lyckades lura ut katten i 30 sekunder innan hon kutade in igen och gömde sig i den trygga buren. Min lilla fjant.
  2. Jag hittade en bild på senast en frisör vågade sig på en liten uppklippning.

    Det är kanske dags att klippa sig.. Sist övertalade frisören mig att klippa ”kort” och tyckte att: ”Du kommer aldrig vilja ha långt hår igen!” Kul med lite förändring tänkte jag eftersom alla andra frisörer bara vill toppa lite. Hah.
    Tips: Gör inga drastiska förändringar om din frisör är otroligt fascinerad över ditt hår. Det betyder att det är något hen inte är van vid och alltså inte har särskilt bra koll på hur det beter sig. Mitt hår var tydligen väldigt tjockt. Det såg ut som om jag hade en triangel på huvudet om jag inte plattade håret. Det gör jag inte om. Den här gången ska jag försöka hitta en frisör som vågar klippa upp håret lite. Hade alltid uppklippt förr, men dom senaste 10 åren har alla frisörer vägrat. ”Det blir inte bra med ditt hår!” Aldrig fått någon bra förklaring till varför.

  3. Hur är veganskt halvfabrikat jämfört med vanligt? Lika dåligt? Halvfabrikat är ju halvfabrikat, men det skulle vara smidigt med något enkelt som inte bråkar för mycket med mitt blodtryck. Eller så funderar jag inte så mycket över det och följer mitt egna råd istället: att fokusera på att lägga till mer av det som är bra. Grönsaker och rotfrukter är ju i alla fall inte dåligt. veganskt halvfabrikat

You Might Also Like...

2 kommentarer

  • Reply
    Frugan E
    22 mars, 2018 at 19:59

    Blev lite nyfiken om det här med blodtrycket. Vill du berätta mer? Jag har aldrig haft bekymmer med det men nu verkar det börja strula och jag har ingen aning om vad man kan göra. Det är kanske inte så pass att det är dags för doktorn men lite ovanligt högt för mig periodvis. Kan maten påverka det? :O

    • Reply
      Therese Wiksten
      23 mars, 2018 at 22:15

      Dom brukar säga att det vanligaste är att det är en kombination av saker.. ärftlighet, rökning, alkohol, stillasittande, dålig kost, övervikt, stress…allt som är dåligt känns det som hehe. Bäst är alltså att se över alla delar, framförallt stillasittande tror jag, och det är antagligen det som skulle göra mest skillnad för mig (men svårt när man är sjuk).. Just maten är (som vanligt hehe) rätt omdiskuterad även om alla nog är överens om att den är viktig. Det finns en diet som heter dash-metoden som sägs fungera mot högt blodtryck. Det är en fettsnål diet och just det är jag lite skeptisk till. Det finns många feta råvaror som faktiskt är bra så det känns dumt att utesluta så mycket rakt av. Speciellt när det diskuteras om huruvida det faktiskt finns belägg för att fett skulle vara dåligt. Samma med salt, men där mår nog många bra av att dra ner på det…Däremot så är det bra att äta mer frukt och grönsaker (framförallt grönsaker) Mat med kalcium, kalium, nitrat och magnesium sägs vara bra (fast inte nödvändigtvis som kosttillskott) Det är en himla djungel.. Inget ”såhär är det”, utan mest spekulationer.. Men håller man sig till det man vet är bra (bättre att fokusera på att lägga till bra saker istället för förbud) så kan det inte bli jättefel. Lakrits är däremot blodtryckshöjande så det ska man passa sig för..och koffein. Som sagt, en djungel…men det korta svaret är : Ja, det kan påverka 🙂

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.